Doprava je Achillova päta Devínskej

Ján Žatko

O necelé dva týždne sú na Slovensku spojené komunálne a regionálne voľby. Ja sa v nich uchádzam aj so svojim tímom o vašu dôveru. Jeden z najzávažnejších problémov Devínskej Novej Vsi je doprava. Je to jedna z prvých vecí, ktorú po voľbách začneme riešiť. Ak nám na to dáte svoj mandát.

píše: Ján Žatko
autor kandiduje na starostu DNV

Parkovanie a parkovacia politika

Devínskonovovešťania majú v tejto súvislosti hneď dva problémy. Prvý nastáva, keď sa večer vraciate domov a zúfalo krúžite okolo svojho bydliska, pretože nemôžete nájsť miesto na parkovanie. Potom nastáva situácia, že na mnohých uliciach je za kolmo zaparkovanými vozidlami ešte súvislý pás pozdĺžne zaparkovaných áut bez zatiahnutej ručnej brzdy.

Druhý problém nastáva počas dňa. Väčšina z vás pracuje v iných mestských častiach a veľa z vás dochádza do práce autom. A nielen do práce. Niektorí vozíte deti do školy v iných mestských častiach, alebo ich vozíte na krúžky. Vtedy nastáva iný problém. Ak máte zakúpenú bonusovú kartu, môžete parkovať v regulovaných zónach v iných mestských častiach zdarma dve hodiny denne. Čas navyše však už musíte zaplatiť. Keď sa to zráta, tak je to nakoniec horibilná suma.

doprava
Ilustračné foto.

Riešenie

V rámci Devínskej Novej Vsi vidíme riešenie v dvoch opatreniach. Zavedieme rezidentské parkovanie a postavíme parkovací dom. Na začiatok aspoň jeden, neskôr možno pribudnú ďalšie. Kombinácia týchto dvoch opatrení by mala situáciu v Devínskej výrazne zlepšiť.

V rámci celomestskej parkovacej politiky náš poslanec v prípade zvolenia bude v mestskom zastupiteľstve Bratislavy podporovať víziu kandidáta na primátora Rudolfa Kusého, ktorý si myslí, že Bratislavčania by nemali za parkovanie prvého auta v domácnosti platiť, s výnimkou úplného centra mesta.

doprava
Plánovaný parkovací dom v mestskej časti Nové Mesto.

Upchaté cesty

Ďalším problémom Devínskej sú upchaté cesty spájajúce našu mestskú časť s Bratislavou. Je naozaj najvyšší čas začať v spolupráci s magistrátom práce na príprave nového cestného prepojenia z Devínskej na diaľnicu. Už dnes sa vytvárajú na prístupových cestách pravidelné zápchy. Situácia sa bude ešte viac zhoršovať plánovanou masívnou výstavbou nových obytných celkov. Ak sa nemá Devínska udusiť vo vlastnej šťave, musíme začať okamžite konať. Je doslova päť minút po dvanástej. Nejde pritom o žiadnu novú prevratnú novinku. Podľa zistenia devínskonovoveského polyhistora bolo už pred 15 rokmi vydané stavebné povolenie na stavbu tejto cesty. Žiaľ, nič sa odvtedy neudialo, iba pribudlo množstvo ďalších áut.

doprava

Zlepšenie MHD

Zníženie počtu áut dochádzajúcich z Devínskej do Bratislavy je možné aj zlepšením MHD. Na linkách do Devínskej je potrebné pokračovať v nasadzovaní moderných klimatizovaných autobusov a znížiť intervaly spojov hlavne v špičkách. Pomohlo by aj zrušenie obratiska 21-ky Na hriadkach a opätovné presmerovanie každej 21-ky ku Volkswagenu. Nemá význam, aby chodili prázdne autobusy Na hriadky, kým obyvatelia starej časti a Kolónie majú dvojnásobne dlhé časové intervaly 21-ky. Náš zástupca v mestskom zastupiteľstve bude presadzovať tieto myšlienky a zároveň podporovať víziu kandidáta na primátora Rudolfa Kusého na bezplatnú dopravu pre seniorov a rodičov na rodičovskej dovolenke a tak isto návrat 15-minútového cestovného lístka.

Železničná zastávka na sídlisku

Ja dochádzam denne do práce v centre mesta vlakom. Pohodlne sa dostanem z Devínskej na hlavnú stanicu za 12 minút. Prečo by takú možnosť nemohli mať aj obyvatelia Kostolného a Podhorského? Určite by ju viacerí využili a opäť by sa tým znížil počet áut na cestách. Pritom ani toto nie je nová myšlienka. Návrh na vybudovanie vlakovej zastávky pri OC Glavica je už dávno hotový v rámci projektu Terminálov integrovanej osobnej dopravy. Chýba iba dostatočná aktivita devínskonovoveskej samosprávy na to, aby Železnice SR túto zastávku aj vybudovali.

Nástupište navrhovanej zastávky.

Rekonštrukcia chodníkov a ciest

Budeme pokračovať v rekonštrukcii chodníkov a ciest, chceme to však robiť v spolupráci s občanmi. Po diskusii s vami vypracujeme záväzný plán rekonštrukcií, ktorý sa bude dodržiavať. Dnes to tak žiaľ nefunguje. Na chodníkoch sa bude používať najmä dlažba. Jej typ bude vhodný aj na jazdenie po nej na kolieskových korčuliach, odrážadlách a bude vhodná aj pre kolieska kufrov.

Cyklistická doprava

 Spracujeme s odborníkmi koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy na vytvorenie vhodných podmienok pre cyklodopravu v Devínskej. Vyvinieme maximálne úsilie na kúpu pozemkov pod jestvujúcimi aj navrhovanými cyklotrasami tak, aby bolo možné rekonštruovať jestvujúce a vybudovať nové trasy pre cyklistov. Zavedieme systém zdieľaných bicyklov v spolupráci so súkromným poskytovateľom a osadíme stojany na bicykle pri všetkých významných cieľoch cesty. Náš zástupca v mestskom zastupiteľstve bude presadzovať opravu cyklochodníka v katastri mestskej časti Devín z rozpočtu mesta Bratislavy.

Súčasný stav cyklochodníka v alúviu Moravy.

Ukľudňovanie dopravy

Po diskusii s občanmi zavedieme mimo hlavných ťahov zóny s max. povolenou rýchlosťou 30 km/h. Dodržiavanie rýchlosti bude vynucované dizajnom ulíc – spomaľovačmi, priechodmi pre chodcov vyvýšenými na úroveň chodníkov a vyvýšenými križovatkami.

Strom poznáš po ovocí

Tieto naše návrhy na zlepšenie dopravných problémov v Devínskej Novej Vsi nie sú žiadnou novinkou. Môj protikandidát na starostu väčšinu z nich sľuboval už pred štyrmi rokmi. Na nasledujúcom obrázku je jeho volebný program z roku 2018 v oblasti dopravy. Ako sa mu sľuby spred štyroch rokov podarilo splniť posúďte sami.

Náš volebný program

Úplný volebný program kandidáta na starostu Jána Žatka a poslancov miestneho zastupiteľstva Devínskej Novej Vsi kandidujúcich za koalíciu Sme rodina, Kresťanskodemokratické hnutie, Za ľudí, Dobrá voľba a Umiernení, Spolu – občianska demokracia nájdete na webe janzatko.sk.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.